در این مطلب درباره آینده فناوری بعد از کرونا صحبت میکنیم؛ ۹ حوزهی فناوری که بیشتر از همه تحت تاثیر ظهور ویروس کرونا هستند و انتظار میرود همهگیری COVID-19 باعث گسترش و پیشرفت آنها شود.
ظهور . زندگی بشر را تغییر داده و قرنطینه، شهرهای جهان را به شکلی درآورده که قبلا ندیده بودیم. هرچند با فروکش کردن بیماری چهرهی جهان به مرور به حالت قبلی بازمیگردد، اما تجربهی این همهگیری بیماری احتمالا تاریخ را به قبل و بعد از خود تقسیم میکند و بسیاری از ابعاد زندگی ما را تغییر میدهد.
در حال حاضر مردم زمین در سراسر دنیا به دنبال جایگزین کردن فعالیتهای فیزیکی خود با روشهای دیجیتالی هستند تا بتوانند آنها را ادامه دهند، خواه این فعالیتها شغلی باشند یا آموزشی و حتی تفریحی. حالا تک تک مردم زمین تاثیر فناوری در زندگی خودشان را بیش از پیش احساس میکنند و این موضوع میتواند برای همیشه رابطه ما را با فناوریهای نوین تغییر دهد.
۱. توسعه رابطهای کاربری بدون نیاز به لمس
تا امروز همیشه برای این که به دستگاهها بفهمانیم چه چیزی میخواهیم از لمس کردن دکمهها استفاده میکردیم، از دستگاه عابر بانک و دکمههای آسانسور گرفته تا قهوهسازی که در محل کارمان وجود دارد. البته شاید گاهی از فرمانهای صوتی گوشی موبایل هم استفاده کرده باشیم یا با گرفتن دست جلوی دوربین گوشی، سلفی انداخته باشیم؛ اما هرگز این روشها راه اصلی ارتباط برقرار کردن ما با ابزارها نبودهاند.
ظهور کرونا به ما نشان داد که این راه ارتباطی چقدر در شرایط اینچنینی میتواند مهلک و دردسرساز باشد و هنوز چقدر جا دارد روی روشهای جایگزین کار کنیم. این یکی از اولین چیزهایی است که انتظار میرود با ظهور کرونا متحول شود. حالا پیداکردن روشهای جایگزین، ذهن بسیاری از توسعهدهندگان را مشغول خود کرده است و به مرور در سالهای آینده دستگاههایی را میبینیم که به جای لمس کردن، با روشهای خلاقانهتری درخواست شما را انجام میدهند. اگر همیشه دوست داشتید مثل فیلم «گزارش اقلیت» از دستگاهها استفاده کنید، به نظر میرسد آرزوی شما به واقعیت بسیار نزدیک شده باشد.
۲. تقویت زیرساختهای دیجیتالی
ظهور ویروس کرونا بیشتر از همیشه به ما نشان داد که زیرساختهای دیجیتالی تا چه حد میتوانند برای زندگی بشر نجات دهنده باشند. امروز بسیاری از ما قادر هستیم جلسات کاری، کلاس آموزشی و مدیریت پروژه را بدون خارج شدن از منزل پیش برده و در حذف ویروس کرونا از جامعه بشری سهیم شویم. کسانی که مخالف توسعه چنین زیرساختهایی هستند امروز در ضعیفترین موقعیت خود قرار دارند و بعد از این هم نمیتوانند به اندازه قبل با افزایش سرعت اینترنت یا گسترش فضای مجازی مخالفت کنند.
کمتر چیزی به اندازه ویروس کرونا موفق شده بود ما را با تکنولوژیهای دیجیتالی در زندگی شخصی عجین کند. شاید خیلی از کسانی که در دوران همهگیری ویروس جهانی دورکاری یا برگزاری جلسات به شکل دیجیتالی را تجربه کردهاند، بعد از فروکش کردن بیماری هم در مورد روشهای قدیمی تجدید نظر کنند و از مواهبی که دنیای دیجیتال برای زندگی ما فراهم کرده بیشتر بهرهمند شوند. اما در هر حال قطعا خانه نشینی همزمان مردم جهان قطعا یک محک عالی برای زیرساختهای دیجیتالی بود و به ما نشان داد در سالهای آینده روی تقویت و تکمیل کدام بخشها باید بیشتر کار کنیم.
۳. کنترل بیماریها با استفاده از کلانداده و اینترنت اشیا
ویروس کرونا به ما نشان داد اگر بتوانیم به شکل همزمان یا «real time» دادهها را جمعآوری و تحلیل کنیم، تا چه حد میتوانیم در مقابله با شرایط اینچنینی موثرتر عمل کنیم. در حال حاضر برخی از کشورهای درگیر کرونا از فناوری GPS برای ردگیری افراد ناقل و کنترل عبور و مرور شهروندان استفاده میکنند. چنین تجربیاتی به ما نشان میدهند برای این که در آینده برای مقابله با شرایط مشابه آمادهتر باشیم به کدام سو باید حرکت کنیم و چه فناوریهایی را توسعه دهیم.
مثلا تصور کنید همه شهروندان یک ابزار هوشمند داشته باشند که به محض مشاهده نشانههای بیماری سیستم درمانی کشور را مطلع کند تا شما را از بقیه قرنطینه کنند یا دولت قادر باشد با تحلیل کلاندادههای جمعآوری شده توسط این ابزار نقاط بحرانی را تشخیص دهد و آن را ایزوله کند. البته برای رسیدن به اینجا لازم است دولتها اعتماد شهروندانشان را جلب کنند تا حاضر باشند اطلاعاتشان را در اختیار انها قرار دهند.
۴. ساخت دارو به کمک هوش مصنوعی
هوش مصنوعی یکی از بهترین راهکارها در صنایع داروسازی به حساب میآید. هوش مصنوعی در شرایط اینچنینی به خوبی نشان میدهد اگر روی آن سرمایهگذاری کنیم سرعت رسیدن به واکسن و حل مشکل جهانی چندین برابر بیشتر میشود و خیلی زودتر از حالت عادی میتوانیم از مرگ و میر جهانیان جلوگیری کنیم. حالا که این موضوع را با گوشت و پوستمان تجربه کردیم احتمالا میزان سرمایهگذاری و بهره گرفتن از هوش مصنوعی در صنایع دارویی بیشتر از همیشه شود.
بیشتر بخوانید:
.
۵. ویزیت و درمان بیماران از راه دور
شاید دوران قرنطینه باعث شده باشد شما برای اولینبار از خدمات پزشکی از راه دور استفاده کنید. مثلا بابت یک مشکل پزشکی بدون مراجعه به مطب از پزشک خود مشاوره بگیرید یا یک جلسه مشاوره را به شکل آنلاین برگزار کرده باشید. کرونا احتمالا بسیاری از پیشبینیها در مورد آینده پزشکی را جلو میاندازد و مردم عادی را با استفاده از راهکارهای جدید در این زمینه آشنا میکند. طبعا با افزایش تقاضا، راهکارهای موجود هم به مرور بیشتر و بهتر میشوند تا جایی که هرکس در هر لحظه به شکل آنلاین و در منزل به انواع خدمات پزشکی دسترسی داشته باشد.
در دوران همهگیری بیماری مراکز درمانی یکی از خطرناکترین جاهایی هستند که میتوانید مراجعه کنید و وجود خدمات پزشکی دیجیتال شما را از مراجعه حضوری به پزشکتان بینیاز خواهد کرد.
۶. خرید آنلاین هرچه بیشتر
فراگیری کرونا نشان داد اگر کسب و کار شما امکان ادامه فعالیت خود به شکل آنلاین را نداشته باشد، میتواند در شرابط اینچنینی به کلی از صحنهی روزگار محو شود. در دوران قرنطینه بسیاری از کسبوکارها به دنبال راهی هستند تا خدمات خود را به شکل آنلاین ارائه دهند. حتی کسبوکارهایی که در حال حاضر این خدمات را دارند نیز باید به فکر بهبود زیرساختهای غیر آنلاین خود باشند تا وقتی در شرایط اینچنینی با انفجار تقاضا مواجه میشوند قادر باشند آن را پاسخ دهند.
۷. تکیه بیشتر روی رباتها
خیلی از کارها هستند که توسط رباتها انجام میشوند، اما شاید هیچوقت فکر نمیکردیم برای ارسال سفارش از سوپرمارکت هم لازم باشد روی کمک رباتها حساب کنیم. یک ربات میتواند بدون ترس از بیماری به فعالیت در خط تولید ادامه دهد یا بدون این که باعث گسترش بیماری شود، خریدها را به شکل ضدعفونی شده تحویل مشتری دهد. کسبوکارهایی که در حال حاضر به دلیل حفاظت از نیروی انسانی خود فعالیت اقتصادی را تعطیل کردهاند قطعا در آینده با آمادگی بیشتر و آغوش بازتری به استقبال رباتها خواهند رفت. تنها موضوعی که باقی میماند پیدا کردن شغلهای جایگزین برای افرادی است که احتمالا در آینده بیشتر از همیشه با ربات جایگزین میشوند.
۸. برگزاری رویدادها به شکل دیجیتالی
برگزاری رویداد به شکل دیجیتالی مزیتهایی دارد که برگزاری به شکل حضوری ندارد. مثلا محدودیت فضا میتواند دست شما را برای دعوت کردن مخاطبان ببندد، اما فراهم کردن زیرساخت دیجیتالی برای تعداد بالای کاربران به مراتب سادهتر است. همینطور بحث فاصله فیزیکی هم در رویدادهای دیجیتالی معنایی ندارد و شما میتواند هر لحظه از هرجای جهان در یک رویداد دیجیتالی شرکت کنید.
برخی از رویدادهای فیزیکی که در دوران قرنطینه به شکل دیجیتالی برگزار میشوند، شاهد افزایش تعداد مخاطبان خود هستند و حالا که مزیتهای آن را لمس کردهاند انتظار میرود پس از پایان همهگیری کرونا هم بیشتر از قبل روی برگزاری رویداد به این شکل حساب باز کنند و شاهد هرچه بیشتر شدن این موضوع باشیم.
۹. گسترش رقابتهای ورزشی دیجیتال
دنبال کردن رویدادهای ورزشی مثل فوتبال یا مسابقات اتومبیلرانی از پرطرفدارترین فعالیتها در اوقات فراغت کاربران هستند. برگزاری فوتبال یا اتومبیلرانی به شکل دیجیتالی ممکن نیست اما به راحتی میتواند یک لیگ بازیهای کامپیوتری را بدون نیاز به حضور فیزیکی ورزشکاران و تماشاچی ها به شکل کاملا دیجیتالی برگزار کرد.
تجربه قرنطینه جهانی در دوران همهگیری کرونا نشان داد کاربران به جایگزینهایی برای سرگرمیهای قبلی خود نیاز دارند و دنبال کردن لیگ بازیهای کامپیوتری و موارد مشابه میتوانند یک جایگزین عالی برای طرفداران مسابقات ورزشی و مبارزهای باشند که در چنین ایامی قابل انجام نیستند.
به نظر شما کدام یک از این حوزهها در کشور ما ایران، بیشتر از بقیه نیاز به تقویت دارند؟
منبع: .