هواوی با هدف شفاف‌سازی امکان بازرسی از تجهیزات شبکه ۵G خود را فراهم کرد

داستان اتهامات امنیتی . که از سوی دولت ترامپ به این شرکت چینی نسبت داده می‌شود و تحریم‌هایی که پس از آن دامن‌گیر این شرکت شده است، موضوع تازه‌ای نیست و بیش از یک سال است که هر روزه درباره آن خبرهایی را می‌شنویم.
دولت آمریکا از هواوی به عنوان تهدیدی برای امنیت ملی خود یاد می‌کند و معتقد است که این شرکت با جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران آمریکایی و ایجاد یک در پشتی در محصولات و تجهیزات مخابراتی خود، امکان جاسوسی از آمریکایی‌ها را برای دولت چین فراهم کرده است.
اگرچه این اتهامات تا این لحظه ثابت نشد‌ه‌اند و هواوی نیز همواره آن‌ها را رد کرده است، اما دونالد ترامپ این موضوع را به یک مسئله امنیتی تبدیل کرده است و با تحریم هواوی، این کمپانی را از همکاری با شرکای آمریکایی‌اش و همچنین سایر شرکت‌های غیر آمریکایی که در خاک ایالات متحده فعالیت دارند منع کرده است.
بیشتر بخوانید: .
ترامپ حتی پا را فراتر نهاده و از هم‌پیمانان اروپایی خود همچون، بریتانیا، آلمان و فرانسه نیز خواسته تا همکاری با هواوی در توسعه شبکه‌های ۵G را پایان دهند که این موضوع با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد و حتی مخالفت بعضی از دولت‌های اروپایی را به همراه داشت؛ زیرا در حال حاضر هواوی در این زمینه از تمامی شرکت‌های غربی جلوتر است.

با قرار گرفتن در فهرست شرکت‌های تحریم شده از سوی دولت ترامپ، هواوی مجبور شد برای بسیاری از بخش‌های کلیدی مورد نیاز در تولید گوشی‌های هوشمند و تجهیزات شبکه به دنبال تامین کنندگان جایگزین باشد.
قطع دسترسی به سرویس‌های موبایلی گوگل و عدم امکان استفاده از اپ‌هایی مانند جی‌میل، گوگل مپس، یوتیوب، درایو و … مشکل مهم دیگری بود که موفقیت گوشی‌های این شرکت در بازارهای جهانی را به‌شدت تحت تاثیر قرار داد.
بسیاری از سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های گوگل در چین ممنوع شده‌اند و برای آن‌ها جایگزین بومی طراحی شده است، بنابراین کاربران چینی نباید با محصولات جدید هواوی مشکلی داشته باشند. اما مشکل در خارج از چین و به‌ویژه در کشورهای غربی است که کاربران نمی‌توانند گوشی‌های اندرویدی را بدون اپ‌های گوگل متصور شوند.
در اولین سالگرد تحریم هواوی، دولت آمریکا محدودیت‌ها را بیشتر کرد و پس از آن شرکت‌هایی که با استفاده از تکنولوژی‌های آمریکایی به تولید تراشه‌ مشغول بودند، فارغ از اینکه در کدام نقطه از دنیا هستند، بایستی پیش از فروش قطعات به هواوی از دولت آمریکا مجوز دریافت می‌کردند.

این ممنوعیت هواوی را در تامین چیپ‌های ۵ نانومتری کایرین ۹۰۰۰ که قرار بود پردازش پیشرفته‌ترین گوشی‌های امسالش را به عهده بگیرد، با مشکل مواجه کرد. همچنین، این شرکت در تامین چیپ‌های مورد نیاز برای تولید تجهیزات شبکه ۵G نیز با مشکل مواجه شده است. این در حالی است که هواوی سال‌هاست عنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات مخابراتی در جهان را به خود اختصاص داده است.
بیشتر بخوانید: .
ظاهرا تحریم‌های تجاری آمریکا دردسرهای زیادی را برای کمپانی چینی به همراه داشته است؛ تا حدی که طبق اعلام رویترز، این شرکت حاضر شده تجهیزات شبکه خود را در اختیار محققان قرار دهد تا صحت امنیت آن‌ها را تایید کنند.
طبق اعلام این خبرگزاری، لوییجی دی ویچیز (رئیس هواوی در ایتالیا) اعلام کرده است که این شرکت حاضر است با میل خود تجهیزاتش را برای آزمایش‌های دقیق و موشکافانه در اختیار محققان قرار دهد تا ثابت شود که تکنولوژی‌ این شرکت برای کشورهایی که از تجهیزات ۵G هواوی در شبکه‌های خود استفاده می‌کنند خطری ندارد.

او روز گذشته در حاشیه مراسم افتتاح مرکز امنیت سایبری جدید هواوی در شهر رم، جملاتی درباره این موضوع بیان کرد:
ما درهای‌مان را خواهیم گشود، ما برای کالبد شکافی آماده‌ایم تا به تمامی این فشارهای سیاسی پاسخ دهیم. من از اینکه کشوری به وسعت ایالات متحده آمریکا برای حمله به کشوری دیگر، با استفاده از اتهامات بی‌اساس به تخریب یک شرکت از آن کشور می‌پردازد، (از شدت تعجب) نمی‌دانم چه بگویم.
تصادفا همزمان با بازگشایی مرکز امنیت سایبری هواوی در رم، مایک پمپئو (وزیر امور خارجه آمریکا) نیز برای بازدیدی دو روزه وارد ایتالیا شده است!
رئیس هواوی در ایتالیا در ادامه سخنان خود اعلام کرده است که این شرکت بازار ایتالیا را رها نخواهد کرد و در حقیقت به دنبال این است که در بخش‌های مختلف از جمله صنعت انرژی، محصولاتی را برای این کشور تولید کند. او قاطعانه هرگونه احتمال مبنی بر ترک ایتالیا توسط هواوی به دلیل شرایط کنونی این کمپانی را رد کرد.
اما علاوه بر هواوی، ایالات متحده با سایر شرکت‌های چینی نیز وارد جنگ تجاری شده است. بزرگترین اقتصاد دنیا که به گفته رئیس جمهورش از پیشرفت‌های سریع چین وحشت دارد، همچنان به فشار آوردن به شرکت‌های فناوری چین ادامه می‌دهد.

تازه‌ترین مورد از فشارهای آمریکا به شرکت‌های چینی، اعمال محدودیت برای انتقال مواد خاص به شرکت SMIC است که به تولید تراشه مشغول است و بزرگترین کارخانه ذوب فلز در چین را در اختیار دارد. دولت ترامپ به دنبال . خود است.
مجادلات کاخ سفید با اپلیکیشن . و اصرار ترامپ مبنی بر ممنوعیت استفاده از این سرویس در آمریکا نیز جنجال دیگری بود که در هفته‌های گذشته بخش مهمی از اخبار را به خود اختصاص داد. تیک‌تاک نیز مانند هواوی به سرقت اطلاعات از کاربران آمریکایی متهم شده است که البته باز هم هنوز نشانه‌ای برای اثبات این ادعا از سوی آمریکا ارائه نشده است.
منبع: .