چرا اپل نمی‌خواهد قوانین مهم اپ استور را تغییر دهد؟

چند روز قبل خبر توافق ۱۰۰ میلیون دلاری اپل با توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های کوچک که از این شرکت شکایت کرده بودند، سروصدای زیادی ایجاد کرد. اما علی‌رغم تغییرات اعلام شده توسط اپل، عملا چیزی برای توسعه‌دهندگان تغییر نمی‌کند. به عبارت دیگر، اپ استور به دلیل بزرگی بیش از حد و اتکای گسترده به خریدهای درون برنامه‌ای، تغییرات گسترده در سیاست‌های خود را عملی نخواهد کرد.
طبق توافق‌نامه‌ی اپل با توسعه‌دهندگان شاکی، قرار است تعدادی از قوانین اپ استور تغییر پیدا کنند. توسعه‌دهندگان حالا می‌توانند با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده از اپلیکیشن‌های خود، در مورد روش‌های جایگزین پرداخت به کاربران خود اطلاع دهند. همچنین اپل اعلام کرده که طرح مربوط به کاهش کارمزد برای توسعه‌دهندگان کوچک را به مدت ۳ سال حفظ می‌کند. طبق این طرح، توسعه‌دهندگانی که در هر سال کمتر از ۱ میلیون دلار درآمد دارند، فقط باید ۱۵ درصد کارمزد به اپل بپردازند. همچنین قرار است هر سال گزارشی در مورد نحوه‌ی بررسی اپلیکیشن‌های اپ استور منتشر کند.

این اقدامات شاید مورد توجه بخشی از توسعه‌دهندگان قرار بگیرد، اما هیچکدام از این قوانین جدید عملا در بلندمدت تفاوت چندانی در عملکرد اپ استور یا نحوه‌ی کار توسعه‌دهندگان مهم ایجاد نمی‌کند. در این توافق‌نامه اپل امتیازاتی به توسعه‌دهندگان کوچک داده اما شرکت‌های بزرگی که بیشترین درآمد را برای اپ استور ایجاد می‌کنند، در این توافق‌نامه جایی ندارند.
۹۸ درصد درآمد از طرف ۲ درصد از توسعه‌دهندگان
اگرچه اپل اعلام نکرده که چه درصدی از توسعه‌دهندگان این پلتفرم مشمول قانون مربوط به کاهش کارمزد می‌شوند، ولی طبق گزارش‌ها حدود ۹۸ درصد از توسعه‌دهندگان اپ استور در سال کمتر از ۱ میلیون دلار درآمد دارند. از طرف دیگر، تمام این نفرات فقط حدود ۵ درصد از کل درآمد اپ استور را تشکیل می‌دهند.
به عبارت دیگر، ۹۵ درصد از درآمد این پلتفرم فقط از طرف ۲ درصد از توسعه‌دهندگان تأمین می‌شود. و همه‌ی این قوانین و مقررات و توضیحات فقط برای ساکت کردن اکثریت قریب به اتفاق توسعه‌دهندگانی است که عملا فقط تماشاچیان قرار گرفته بین شرکت‌های بزرگ و اپل محسوب می‌شوند.
بنابراین این توافق ۱۰۰ میلیون دلاری و کاهش ۵۹ میلیون دلاری درآمد به دلیل کاهش کارمزد دریافتی، عملا مبالغ بسیار کمی در برابر درآمد کلی اپ استور به حساب می‌آیند. بنابراین تا زمانی اپل که بتواند از شرکت‌های بزرگ ۳۰ درصد کارمزد دریافت کند، ارائه‌ی این امتیازات به توسعه‌دهندگان کوچک هیچ فشاری به این شرکت وارد نمی‌کند.

حتی همین قانون جدید اپل که دست توسعه‌دهندگان را برای ارتباط با کاربران به منظور استفاده از روش‌های پرداخت جایگزین باز می‌گذارد، محدودیت‌های زیادی دارد. طبق این طرح، توسعه‌دهندگان مثلا می‌توانند در اپ خود فرمی قرار دهند تا کاربران برای دریافت روش‌های جایگزین پرداخت ایمیل خود را وارد کنند.
اما حتی با این روش، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند برای امکانات درون اپلیکیشن‌های خود روش جایگزین پرداخت ارائه دهند و این کار فقط برای قابلیت‌های خارج از اپلیکیشن جواب می‌دهد. این یعنی به منظور ارائه‌ی امکانات بیشتر درون اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان باید از سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اپل استفاده کنند و در نتیجه کارمزد این شرکت را بپردازند.
عدم تمایل اپل به تغییر قوانین اصلی
واقعیت ساده این است که اپ استور یکی از مهم‌ترین بخش‌های اپل به حساب می‌آید و در سال ۲۰۲۱ تقریبا تمام درآمد این بخش از طرف پرداخت‌های درون برنامه‌ای و اشتراک‌ها تامین می‌شود. در لیست مربوط به ۲۰۰ اپلیکیشن پرطرفدار اپل، فقط یک اپلیکیشن پولی دیده می‌شود. بازی‌های رایگان، سرویس‌های استریمینگ و اپلیکیشن‌های مبتنی بر پرداخت حق اشتراک بزرگ‌ترین منابع درآمدزای بخش نرم‌افزاری اپل هستند که این پول‌های هنگفت از طریق سیستم مالی اپل رد و بدل می‌شود.

با توجه به میلیاردها دلاری که از این طریق راهی خزانه‌ی اپل می‌شوند، کاملا روشن است که توسعه‌دهندگان اپل هیچوقت نمی‌توانند درون اپلیکیشن‌های خود در مورد روش‌های پرداخت جایگزین اطلاع‌رسانی کنند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده، درآمد اپلیکیشن‌های اپ استور در سال ۲۰۲۰ حدود ۶۴ میلیارد دلار بوده و با احتساب ۳۰ درصد کارمزد، این یعنی اپل در این سال توانسته حدود ۱۹ میلیارد دلار از اپ استور درآمد کسب کند.
روی هم رفته اپل در این زمینه هیچوقت کوتاه نمی‌آید. اپ استور یک بخش بسیار بزرگ و خیلی مهم برای اپل است و حتی شرکت‌های بزرگی مانند Epic و اسپاتیفای هم نمی‌توانند اپل را برای تغییر اساسی نحوه‌ی عملکرد اپ استور وادار به تغییر کنند. در این زمینه شاید فقط حکم دادگاه بتواند اپل را وادار به انجام چنین کاری کند که به نظر می‌رسد حداقل در آینده‌ی نزدیک چنین حکمی صادر نخواهد شد.

.

منبع: .