مارک زاگربرگ آینده‌ی جهان را به جای سفر به فضا در واقعیت مجازی می‌بیند

مارک زاکربرگ، مؤسس و مدیر عامل فیس‌بوک، در هفته گذشته اعلام کرد فیس‌بوک به یک شرکت فراجهانی (Metaverse) تبدیل می‌شود. عبارت Metaverse یا فراجهان به نسل بعدی اینترنت اشاره دارد که در ‌بستر دنیای واقعی ما و واقعیت مجازی (دنیای دیجیتال) گسترش خواهد یافت. این دیدگاه آینده نگرانه‌ی مدیر عامل فیس‌بوک در حالی است که سایر مدیر عامل‌های دنیای فناوری در حال آماده شدن برای اکتشاف در فضای خارج از جو زمین هستند.
ریچارد برانسون مدیر عامل گروه ویرجین، با یک سفینه به .رفت. جف بزوس، مدیر عامل آمازون هم چند روز بعد . خودش را تجربه کرد. پیش از آن‌ها ایلان ماسک هم از تصمیم خود برای سفر بی بازگشت به مریخ گفت.
زاکربرگ جهان‌بینی دیگری دارد و از معدود چهره‌های دنیای فناوری است که از این شیوه پیروی نمی‌کند. او به جای سفر به فضا، آینده را در قرار دادن فیس‌بوک در مرکز جهانی می‌بیند که آن را فراجهان می‌خواند.
به این فکر کنید که جهان پسا اینترنت به چه شکل خواهد بود؟ دنیایی مجازی که بین دنیای واقعی ما و دنیای دیجیتال قرار دارد و به افراد اجازه می‌دهد در لحظه و به‌ صورت زنده با هر دو جهان در تعامل باشند. چیزی شبیه به فیلم‌های علمی-تخیلی هالیوود!
یک مثال مناسب از این جهان می‌تواند به این صورت باشد که شما دیگر حساب‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی مختلف نخواهید داشت. به جای آن، هنگامی که به توییتر، اینستاگرام و سایر فضاهای آنلاین ورود می‌کنید، خود واقعی‌اتان خواهید بود.

تا پیش از این، در واقع فراجهان یک مفهوم تازه بود که به‌ صورت عمده در دنیای گیمینگ از آن صحبت می‌شد، تا این که زاکربرگ در مصاحبه‌ی خود با The Verge در هفته‌ی گذشته، از حضور آن در زندگی روزمره بشر سخن گفت.
او در این مصاحبه اعلام کرد که فیس‌بوک از یک شرکت فعال در حوزه شبکه اجتماعی به یک کمپانی Metaverse تبدیل خواهد شد. اندرو بوزوِرث، از مدیران بخش واقعیت مجازی فیس‌بوک هم در روز دوشنبه اعلام کرد که این شرکت حتی یک تیم اجرایی به بررسی پیشرفت در مسیر این طرح اختصاص داده است که از اعضای بخش واقعیت مجازی فیس‌بوک تشکیل شده است.
طبق گفته‌ی او، فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فیس‌بوک در حال حاضر می‌تواند بدون در نظر گرفتن فاصله فیزیکی، شما را به یک اتاق دیگر و یا جهان‌های مجازی دیگر تله‌پورت کند. اما برای رسیدن به چشم انداز نهایی آن‌ها از فراجهان، نیاز است پلی ارتباطی بین این دو جهان (واقعی و مجازی) ایجاد شود تا بتوان محدودیت‌های فیزیک را کنار گذاشت و به راحتی جابه‌جایی از اتاقی به اتاق دیگر، بین این دو جهان هم جابه‌جا شد.
زاکربرگ می‌گوید باور دارد که این تبادل تا ۵ سال دیگر یا بیشتر ممکن خواهد شد.
منبع: .