گوگل تغییرات بزرگی در پلی استور ایجاد می‌کند

اینطور که به نظر می‌رسد، گوگل قصد دارد به‌زودی قابلیت‌های جدید و بسیار کاربردی را به فروشگاه بزرگ خود یعنی پلی استور اضافه کند.
گوگل پلی استور یکی از بهترین و غنی‌ترین فروشگاه‌های اپلیکیشن دنیا است که کاربران گوشی‌های اندروید می‌توانند به بسیاری از اپلیکیشن‌ها با کاربرد مختلف دسترسی داشته باشند. از ان جایی که توسعه‌دهندگان زیادی مشغول طراحی برنامه‌های خود برای این فروشگاه هستند و کاربران زیادی نیز از آن استفاده می‌کنند، گوگل تصمیم گرفت آن را طی چند سال اخیر دستخوش تغییرات زیادی کند.
تا به این لحظه، بسیاری از اپلیکیشن‌های اندرویدی با فرمت APK راهی پلی استور می‌شدند. به این صورت که یک اپلیکیشن بدون در نظر گرفتن نوع دستگاهی که برای آن طراحی می‌شد در این فروشگاه قرار داده می‌شد و وقتی هم که کاربری آن را دانلود می‌کرد، با تمام قابلیت‌هایی که گاها با دستگاه وی سازگاری نداشت روبرو می‌شد در حالی که اصلا به آن‌ها نیازی نداشت. طبیعتا وقتی یک گوشی در اختیار دارید، نیازی به قابلیت‌های تبلت نخواهید داشت و برعکس؛ بنابراین این یک مشکل اساسی بود که تاکنون در پلی‌استور وجود داشت اما به نظر می‌رسد گوگل قصد دارد به‌زودی آن را حل کند.
از تاریخ ۱ آگوست امسال، گوگل توسعه‌دهندگان را مجاب کرد تا برای طراحی اپلیکیشن مورد نظر خود از فرمت نرم‌افزاری AAB به‌جای APK استفاده کنند. (AAB خلاصه‌ی عبارت Android App Bundle است). خبر خوب اینجاست که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن اندرویدی با این تغییر در فرمت، با مشکل زیادی مواجه نخواهند شد چون تفاوت زیادی بین اپلیکیشن‌های طراحی شده از طریق فرمت‌های APK و AAB وجود ندارد که بخواهد برای توسعه‌دهندگان مشکل‌ساز شود.
شاید اینطور فکر کنید که این قابلیت فقط به سود توسعه‌دهندگان خواهد بود و نه کاربران که خب اشتباه می‌کنید چون کاربران هم به همان اندازه از این تغییر مثبت سود خواهند برد. فرمت نرم‌افزاری جدید باعث می‌شود جزئیات درون اپلیکیشن منظم‌تر و بهینه‌تر شوند، سازمان‌دهی پیدا کنند و تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای کاربران دستگاه‌های مختلف از جمله گوشی، تبلت و … به ارمغان بیاورد.
در ادامه به صورت دقیق‌تر به بررسی این قابلیت‌های جدیدی که به پلی استور اضافه شده است می‌پردازیم.
۱. جلوگیری از بهم‌ریختگی اپلیکیشن‌ها

همانطور که در بالا اشاره شد، اپلیکیشن‌هایی که در فرمت قدیمی‌تر APK نوشته می‌شدند، نظم خاصی نداشتند و اندکی بهم‌ریخته بودند. اگر توسعه‌دهنده‌ای قرار بود اپلیکیشن خود را برای هر دستگاه اندرویدی بنویسد (مثلا گوشی هوشمند یا تبلت و …) باید از دو روش استفاده می‌کرد؛ در روش اول، تمام جزئیات ریز و درشت یک اپلیکیشن مرتبط با تنظیمات گرافیکی هر دستگاه طراحی می‌شد و درون یک باندل قرار می‌گرفت تا یک اپلیکیشن واحد برای تمامی دستگاه‌ها طراحی شود.
در نتیجه، وقتی کاربری مثلا روی گوشی خود یک اپلیکیشن با فرمت APK را دانلود می‌کرد، با بسیاری از قابلیت‌هایی که اصلا با گوشی سازگار نیستند روبرو می‌شد؛ در حالی که این قابلیت‌ها برای دستگاه‌های دیگر نظیر تبلت طراحی شده بود و اصلا برای استفاده در گوشی مناسب نبود. البته این امکان وجود داشت که توسعه‌دهندگان یک اپلیکیشن با فرمت APK طراحی کرده و آن را به صورت مجزا برای یک دستگاه خاص بهینه کنند. اما خب طبیعی است که انجام چنین کاری سخت و مشکل خواهد بود.
اما وقتی اپلیکیشنی در کیت توسعه‌ی AAB طراحی شود، پلی استور به صورت هوشمندانه قادر خواهد بود آن باندل را به APKهای مجزا دسته‌بندی کند تا بدین ترتیب وقتی با گوشی یا تبلت به دانلود آن اپلیکیشن خاص اقدام می‌کنید، خود فروشگاه تشخیص دهد کدام باندل برای محصول شما مناسب است تا بدین ترتیب تمام آنچه را که واقعا مورد نیاز است دانلود کنید. به ادعای گوگل، این فایل‌های APK بهینه شده، حدودا ۱۵ درصد فشرده‌تر از نسخه‌های قدیمی هستند.

.

۲. سازماندهی بهتر اپلیکیشن‌ها
کیت AAB این امکان را فراهم می‌کند که اپلیکیشن‌ها به اجزای مختلفی با توجه به کاربرد و اولویت‌ها دسته‌بندی شوند که هر یک از آن‌ها به صورت مجزا و در صورت نیاز دانلود می‌شوند. در نتیجه‌ی این موضوع، پلی‌استور به صورت خودکار تمام آنچه که مورد نیاز است را با توجه به نوع دستگاه مورد نظر برای دانلود در اختیار شما قرار می‌دهد. بدون اینکه چیز اضافه‌ای دانلود شود.
برخی از اپلیکیشن‌های چند لایه یا بازی‌های بسیار سنگین در صورت نیاز، در بخش‌های مختلفی روی گوشی دانلود می‌شوند. مثلا وقتی یک بازی گرافیکی را اجرا می‌کنید، این احتمال وجود دارد که پلی استور در چند بخش مختلف، دیتاهای مورد نیاز آن را برای دانلود در دسترس قرار دهد. به همین خاطر دیگر نیازی نخواهد بود هرباری که یک بازی را اجرا می‌کنید زمان زیادی را برای بارگذاری آن منتظر بمانید.
علاوه بر این‌ها، توسعه‌دهندگان این آزادی را خواهند داشت که تغییراتی را در افزونه‌های مربوط به یک اپلیکیشن اعمال کنند. مثلا واقعیت افزوده قابلیتی نیست که هر گوشی یا تبلتی از آن پشتیبانی کند. به همین خاطر به‌جای اینکه مثل روش قدیمی، این افزونه‌ها به همراه اپلیکیشن روی تمام دستگاه‌ها دانلود شوند، این‌بار این افزونه‌ها به صورت مجزا برای دانلود در دسترس قرار می‌گیرند تا بدین ترتیب کاربر با توجه به پشتیبانی دستگاه خود و در صورت نیاز آن‌ها را دانلود کند.
۳. کاهش زمان بارگذاری روی گوشی‌های ضعیف‌تر

تغییرات مثبتی که گوگل روی پلی استور اعمال کرده است لزوما برای بهبود تجربه‌ی کاربری دارندگان گوشی‌های بالارده یا پایین‌رده نیست و به طور کلی برای همه‌ی کاربران در نظر گرفته شده است؛ منتها این تغییرات آنقدر خوب هستند که دارندگان گوشی‌های اقتصادی و پایین‌رده با مشخصات سخت‌افزاری ضعیف هم می‌توانند از آن سود ببرند. به این صورت که زمان بارگذاری اپلیکیشن‌ها روی این گوشی‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند چرا که دیگر نیازی نیست دیتاهای غیر ضروری و پشتیبانی نشده برای آن‌ها دانلود شود. معمولا گوشی‌های اقتصادی به پردازنده‌ی ضعیف و ظرفیت حافظه‌ی داخلی کمی مجهز می‌شوند؛ به همین خاطر در روش جدید، منابع سخت‌افزاری گوشی با همان قدرت کم هم قادر خواهد بود نیاز کاربران را به شکل بهتری به نسبت قبل مرتفع سازد.
گوگل AAB را در سال ۲۰۱۸ طراحی کرد
فرمت جدیدی که در رابطه با آن صحبت می‌کنیم (AAB) اولین‌بار در سال ۲۰۱۸ و همزمان با اندروید ۹.۰ رونمایی شد و در دسترس قرار گرفت. توسعه‌دهندگان به شکل رایگان به این فرمت دسترسی داشتند و می‌توانستند در تمام این مدت، اپلیکیشن‌های خود را با این فرمت طراحی کنند.
طبق گزارش گوگل، بیش از هزار مورد از بهترین و معروف‌ترین اپلیکیشن‌های موجود درون پلی استور با فرمت AAB طراحی شده‌اند و بیش از ۱ میلیون اپلیکیشن هم با این فرمت در دست توسعه قرار دارند.
AAB به خودی خود فرمت جدیدی محسوب نمی‌شود، اما گوگل توسعه‌دهندگان را مجاب کرده است که تمام اپلیکیشن‌های خود را با این فرمت راهی پلی استور کنند. چون همانطور که در بالا اشاره شد، این فرمت مزایای بسیار زیادی به نسبت APK دارد و می‌تواند علاوه بر توسعه‌دهندگان، تجربه‌ی لذت‌بخشی را برای کاربران گوشی‌های بالارده و اقتصادی به ارمغان بیاورد.
البته باید به این نکته هم اشاره داشته باشیم که در حال حاضر تمام اپلیکیشن‌هایی که با فرمت APK طراحی شدند و در پلی استور هم می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت، بدون هیچ مشکلی و به همان شکل قبل برای گوشی‌ها یا محصولات اندرویدی در دسترس قرار خواهند گرفت چون قانون جدید فقط شامل اپلیکیشن‌های جدید می‌شود.
در نهایت اما باید به یک مشکل اشاره کنیم که فرمت AAB با آن مواجه است. در واقع این فرمت نتیجه‌ی کار خود گوگل است و شرکت آمریکایی هم فرایند تایید و پکیجینگ آن را کنترل می‌کند، بنابراین قوانین مربوط به پلی استور اندکی سخت‌گیرانه‌تر می‌شود و کنترل بسیار بیشتری روی اپلیکیشن‌ها از سوی گوگل وجود خواهد داشت.

.

منبع: .