۱۰ پیش‌بینی راجع به وضعیت اینستاگرام طی ۱۰ سال آینده

سال ۲۰۳۰ میلادی است. اینستاگرام که زمانی یک اپلیکیشن کوچک ادیت و اشتراک‌گذاری ویدیو بود اکنون به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌های ارتباطی جهان تبدیل شده و امروز تولد ۲۰ سالگی خود را جشن می‌گیرد. این سرویس طی دهه اخیر تغییراتی بسیار چشمگیر را پشت سر گذاشته و حالا تقریبا بسیاری از ابعاد زندگی روزمره ما را در بر می‌گیرد.
این کمپانی اخیرا به ارزشی معادل ۱۰ تریلیون دلار رسیده، آن هم در حالی که برندهای قدیمی‌تر مانند فیسبوک و واتس‌اپس همچنان برای بازگشت سرمایه دست و پا می‌زنند. حالا که فرض را بر این گذاشته‌ایم که سال ۲۰۳۰ میلادی است و این کمپانی به سالگرد ۲۰ سالگی خود رسیده، بیایید مروری داشته باشیم بر مهم‌ترین لحظات اینستاگرام در ده سال اخیر.
۲۰۲۱

اینستاگرام یک تب مخصوص به نام Shopping راه می‌اندازد تا تبدیل به شبکه‌ای بین‌المللی برای خرید و فروش محصولات شود. به هنگام عرضه، این سرویس به شما می‌دهد که میان انبوهی از محصولات، فروشگاه‌ها و تصاویر تگ شده سوایپ کنید تا قادر به خرید هر چیزی باشید که مقابل چشمتان قرار می‌گیرد.
اینستاگرام ضمنا از ابزار بوکمارک کردن پینترست تقلید می‌کند. دکمه‌های Share to Instagram در سراسر وب ظاهر می‌شوند و اجازه می‌دهند که محصولات مورد علاقتان را ذخیره کنید و درون اپلیکیشن، محصولات مشابه را بیابید.
۲۰۲۲
پیام‌رسان داخلی اینستاگرام با پیام‌رسان واتس اپ و همینطور پیامک‌های رایج موبایل ادغام می‌شود. تحلیلگران تخمین‌ می‌زنند که تا پایان سال، بیش از نیمی از پیام‌های مبتنی بر موبایل در سراسر جهان، از سرورهای فیسبوک عبور خواهند کرد.
اینستاگرام یک رقیب برای نتفلیکس تاسیس می‌کند که FLICKS نام‌گذاری شده. به هنگام آغاز به کار، این سرویس شامل فیلم‌هایی خواهد بود که با حضور اینفلوئنسرهای جهانی ساخته شده‌اند و به صورت خاص کاربران موبایل را هدف قرار داده‌اند. استقبال از این سرویس محدود است، اما سری ویدیوهای BUY SH!T حسابی وایرال می‌شوند، عمدتا به این خاطر که در یکی از اپیزودها، یک اینفلوئنسر با کارت اعتباری مادرش یک جزیره کوچک را خریداری می‌کند. به این ترتیب مالکیت جزیره تبدیل به نماد قدرت اجتماعی می‌شود و بازار جزیره‌های ساخته شده به دست بشر در کمتر از یک سال تبدیل به صنعتی ۱۰ میلیارد دلاری می‌شود.
۲۰۲۳

اینستاگرام با راه‌اندازی سه سرویس IG Codes ،IG Card و Insta Tap Points به خرده‌فروشی‌های فیزیکی اجازه می‌دهد که پذیرای خریدهای داخل اپلیکیشن باشند. هزینه کمتر مبادلات مالی و همینطور مزایای استفاده از شبکه‌های اجتماعی (مانند تخفیف «اشتراک‌گذاری پیش از خرید») باعث شده فروشگاه‌های لوازم خانگی، خرده‌فروشی‌های لباس و رستوران‌ها به صورت گسترده از این سرویس‌ها استفاده کنند.
بعد از موفقیت «جعبه‌های مرموز»، اینستاگرام حالا Instabox را راه‌اندازی کرده که در واقع سرویسی برای تحویل مجموعه‌ای از محصولات رندوم درب منزل شماست. یکی از سخنگویان این شبکه اجتماعی گفت: «جعبه‌های ما تا دو برابر مرموزتر از دیگر جعبه‌های موجود در بازار هستند». اما بعد از اینکه در جعبه سه مشتری اعضای بدن انسان یافت شد، کار برای این سرویس به پایان رسید.
از سوی دیگر اینستاگرام یک سرویس مشابه اوبر راه انداخت که به شما اجازه می‌دهد با انتشار یک ویدیو از جایی که در آن حضور دارید، تاکسی آنلاین سفارش دهید.
سرویس خبری Instagram News هم راهش را به این شبکه اجتماعی باز کرد و میان تصاویر و استوری‌ها، به صورت مختصر از آخرین اخبار جهان مطلع می‌شوید. گفته می‌شود اینستاگرام نیوز اصلی‌ترین منبع خبری کاربران جوان است.
۲۰۲۴
هزاران اینفلوئنسر اعلام می‌کنند در صورتی که اینستاگرام حاضر به اشتراک‌گذاری بخشی از درآمدهای IG Shop با آن‌ها نباشد، یک اتحادیه تشکیل خواهند داد. اینستاگرام به این خواسته پاسخی نمی‌دهد و برخی از رهبران این جنبش را برای همیشه از پلتفرم خود بن می‌کند.
اینستاگرام سرویس Lolcate را راه می‌اندازد که اپلیکشنی برای اشتراک‌گذاری لوکیشن است و باعث می‌شود نوجوانان سر از عجیب‌ترین و دورافتاده‌ترین مناطق جهان درآورند. والدین به صورت گسترده از این اپلیکیشن انتقاد می‌کنند و می‌گویند که «خطری بدیهی برای جان فرزندانشان است».
سپس سرویس Stores راه‌اندازی می‌شود که به خرده‌فروشی‌ها اجازه می‌دهد فروشگاه‌هایی واقعیت افزوده بسازند و محیط پیرامون شما را تغییر دهند. کاربران می‌توانند لباس‌های مختلف را به صورت مجازی به تن کنند و پیش از خرید، تصاویر خود را به اشتراک بگذارند. خرده‌فروشی‌های مستقل مدعی می‌شوند که این قابلیت به کسب‌وکار آن‌ها آسیب زده و اینفلوئنسرها بدون پرداخت هزینه بابت لباس‌ها، قادر به کسب درآمد هستند.
قابلیت جدید Instachow نیز خدمات رایج اینستاگرام را با دلیوری غذا ادغام می‌کند. با سوایپ کردن میان غذاهای محبوبتان، می‌توانید از اپلیکیشن بخواهید که به صورت خودکار غذایی مشابه را از یک رستوران نزدیک سفارش دهد. رستوران‌هایی که غذایشان شباهت اندکی به تصاویر دارد به صورت گسترده مورد انتقاد قرار می‌گیرند و از پلتفرم اینستاگرام حذف می‌شوند. از سوی دیگر رستوران‌هایی ظهور می‌کنند که به صورت تخصصی به شبیه‌سازی غذاهای موجود در تصاویر می‌پردازند.
۲۰۲۵

نخستین نسل از اپلیکیشن Instagram Lens برای عینک‌های واقعیت افزوده نظیر Apple Glass و Samsung Galaxy Glass منتشر می‌شود. این اپلیکیشن واقعیت افزوده می‌تواند فیلترهای زیبایی را به صورت خودکار روی چهره اطرافیان شما اعمال کند. پوست‌ها نرم‌تر جلوه می‌کنند، گونه‌ها بالاتر می‌آیند، مژه‌ها کشیده‌تر می‌شوند، چشم‌ها بازتر و لب‌ها اندکی بزرگ‌تر.
اگر به دنبال ریش باشید، تمام اطرافیانتان ریش خواهند داشت و اگر نخواهید، هیچکس ریش نخواهد داشت. البته این اپلیکیشن به خاطر رواج دادن استانداردهای زیبایی غیر طبیعی، مورد انتقاد فراوان قرار می‌گیرد. بعد انبوهی از کاربران را داریم که می‌گویند همسرشان از برداشتن عینک در محیط منزل سر باز می‌زند.
۲۰۲۶
یک استارتاپ به نام Quibi که کارش کسب درآمد از پتنت‌ها است، از اینستاگرام شکایت کرده و مدعی می‌شود این شبکه اجتماعی تکنولوژی «تغییر استایل» آن‌ها را به سرقت برده است. روند دادگاه اما به سرعت طی می‌شود.
چیپ‌های InstaImplants از راه می‌رسند و با قرار گرفتن در گردن کاربران، قادر به برقراری ارتباط با Instagram Lens خواهند بود. این چیپ‌ها به اپلیکیشن می‌گویند که ظاهر صاحبشان باید روی اپلیکیشن دیگران چطور باشد. نوجوانان عمدتا از فیلترهای ترسناک استفاده می‌کنند تا سر به سر والدین خود بگذارند. برخی دیگر هم ظاهر خود را شبیه به سلبریتی محبوبشان می‌کنند. سایر کمپانی‌ها هم وارد میدان شده و به کاربران اجازه می‌دهند تا چهره‌های شخصی‌سازی شده و مخصوص به خودشان را بسازند.
ضمنا اینستاگرام سرویسی مشابه به Airbnb راه می‌اندازد که به کاربران اجازه می‌دهد برای اقامت‌های کوتاه‌مدت، قادر به یافتن خانه و آپارتمان از طریق سوایپ تصاویر باشند.
۲۰۲۷

بعد از اینکه برند فیسبوک به خاطر پروژه شکست خورده «شهر دیجیتال» و نابودی هزاران جریب از جنگل‌های باران‌خیز از چشم سرمایه‌گذاران افتاد، کمپانی نام خود را به Instagram Group تغییر داد.
تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۴۰ میلادی، سه چهارم از فروش محصولات ایالات متحده از طریق اینستاگرام صورت خواهد گرفت.
پارلمان مجازی اینستاگرام شروع به کار می‌کند تا با اعمال قوانین تازه،‌ تغییراتی که کاربران برای سالیان متمادی خواستارشان بوده‌اند به وجود آید. الگوریتم‌ها به گونه‌ای تغییر می‌کنند که به عقیده بسیاری،‌ افراد ثروتمند را در اولویت قرار می‌دهند و فیلترهای بهتر را در اختیار آنان می‌گذارند. این گروه که مرتبه بالاتری از دیگر کاربران دارد،‌ شامل برترین اینفلوئنسرها، محبوب‌ترین طراحان فیلتر و نوجوانانی که محتوای وایرال ساخته‌اند نیز خواهد بود. ضمنا حالا همه‌چیز به دست سهام‌دارانی افتاده که توانسته‌اند مارک زاکربرگ را تحت کنترل خود درآورند.
قانون‌گذاران اروپایی به بررسی این می‌پردازند که آیا اینستاگرام توانسته یک مونوپلی در بازار پرداخت مجازی راه بیندازد یا خیر. تحقیقات متمرکز بر اینست که آیا اینستاگرام در تلاش بوده رقبای خود در حوزه واقعیت افزوده را نابود کند و آیا در این کار موفق بوده. رهبران آمریکا اما می‌گویند شرکت تکنولوژی محورشان به شکلی غیر منصفانه و صرفا به خاطر موفقیتش مورد حمله قرار گرفته.
۲۰۲۸
کیتی فلایستایل، سناتور و انفلوئنسر پیشین، به خاطر عدم اذعان به اینکه کرم چشم ضد خستگی در پست‌هایش در واقع تبلیغات اسپانسری بوده، زیر ذره‌بین می‌رود. این محصول که در واقع نوعی استروید خفیف است و جواز سازمان غذا و دارو را دریافت نکرده، در نیم دوجین از پست‌های منتشر شده در سال نخست حضور فلایستایل در سمت سناتور دیده می‌شود. سناتور می‌گوید که او در هر صورت از این محصول استفاده می‌کرده و این بحث را پیش می‌کشد معرفی محصولات «حقیقتا با کیفیت» لزوما اسپانسرینگ به حساب نمی‌آید. او ضمنا تهدید می‌کند که لشکر فالوئرهای خود را به سراغ هرکسی خواهد فرستاد که سمت او به عنوان سناتور را زیر سوال ببرد.
سرویس جدید Insta Apps به کمپانی‌های دیگر اجازه می‌دهد تا سرویس‌های مخصوص خود را درون Instagram Lens توسعه دهند. نایکی کفش‌های ورزشی مجازی می‌سازد که می‌توانید با پرداخت هزینه‌، در تصاویرتان آن‌ها را به پا کنید. مک‌دونالد هم ساندویچ‌های واقعیت افزوده می‌سازد که باعث می‌شوند شما در حال بازگشت از خرید غذا به نظر برسید. از جایی به بعد، ثبت تصویر با یک ساندویچ مجازی نیمه گاز زده، تبدیل به ترند می‌شود.
۲۰۲۹

مارک زاکربرگ تصویری از نخستین گام خود بر سیاره‌ مریخ در اینستاگرام منتشر می‌کند.
یک هکر ۱۳ ساله در اکانت اینستاگرام رییس جمهور آمریکا بیانیه‌ای راجع به «طلای الکترونیکی رایگان ایالات متحده» منتشر می‌کند و به این ترتیب، قیمت طلای واقعی و ارزهای دیجیتال سر به فلک می‌کشد. کاخ سفید بعدا اعلام می‌کند که این اتفاق کار یک هکر بوده و طلای الکترونیک، جزو ارزهای دیجیتال مورد تایید دولت نیست.
بعد از تاسیس مقر جدید اینستاگرام که Instagram Tower نام گرفته، اکتیویست‌ها وارد میدان شده و از اینکه تمام ابعاد زندگی شکلی دیجیتالی به خود گرفته انتقاد می‌کنند. یکی از سخنگویان این جنبش می‌گوید: «هیچکس مجبور به استفاده از Insta Lens یا IG Pay نیست و ارزهای دیجیتال سنتی هنوز در بسیاری از نقاط پذیرفته می‌شوند».
۲۰۳۰
بعد از ناکامی در انتخابات فرمانداری ایالت سیلیکون ولی، مارک زاکربرگ شایعات مربوط به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۳۲ را تکذیب کرده و می‌گوید همچنان تمرکزش روی اینستاگرام است. منتقدین می‌گویند زاکربرگ در تلاش است با استفاده از قدرت خود کاری کند که «قانون‌گذاری دیجیتال» صرفا «مسیری دلخواه برای پیاده‌سازی قوانین دیجیتال» باشد.
زاکربرگ سپس مالیات جنجالی InstaTax را روی تمام مبادلات مالی درون اینستاگرام اعمال می‌کند و می‌گوید تمام این مالیات‌ها صرف سرمایه‌گذاری روی پروژه‌های اجتماعی و دیجیتالی خواهند شد و نخستین پروژه، مهد کودک‌های مجازی است.
بیلبوردهای مجازی شروع به تبلیغ پروژه Z Works می‌کنند که به گفته زاکربرگ قرار است روی هوای تمیز، فیلترهای بهبود دهنده تصاویر غذا و الگوریتم‌هایی که ویوی بیشتر را برای اینفلوئنسرهای طبقه متوسط به ارمغان می‌آورند متمرکز باشد.
گزارش‌ها حاکی از این است که نوجوانان دسته‌دسته پلتفرم اینستاگرام را رها می‌کنند، عمدتا به خاطر اینکه ویژگی‌های به‌دردنخور این شبکه اجتماعی سر به فلک کشیده و ضمنا والدینشان نیز تمایل بیشتری به این شبکه اجتماعی یافته‌اند.

.

منبع: .