مگابیت و مگابایت چه تفاوتی با هم دارند؟

با وجود اینکه مگابیت و مگابایت کلمات مشابهی محسوب می‌شوند، اما در حقیقت واحدهای اندازه‌گیری مختلفی هستند. در ادامه به کاربرد این دو واحد می‌پردازیم و تفاوت آن‌ها را یکدیگر توضیح می‌دهیم.
بیت در برابر بایت
اگر از طرح‌های مربوط به شرکت‌های خدمات اینترنتی استفاده می‌کنید، احتمالا متوجه شده‌اید که این شرکت‌ها سرعت طرح‌های دلخواه خود را به‌صورت مگابیت در ثانیه مطرح می‌کنند. از طرف دیگر معمولا اپراتورهای موبایل، حداکثر استفاده شما را از نظر مگابایت یا گیگابایت اندازه‌گیری می‌کنند.
برخی افراد فکر می‌کنند که این دو واحد یکسان هستند. با این حال، بیت و بایت واحدهای اندازه‌گیری متمایزی محسوب می‌شود که برای کارکردهای گوناگونی استفاده می‌شوند. هر بایت از ۸ بیت تشکیل شده است. بنابراین یک مگابایت برابر با هشت مگابیت و هشت مگابایت برابر ۶۴ مگابیت است.

همچنین در زبان انگلیسی هم مخفف آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. مخفف بیت در انگلیسی حرف کوچک b است (مگابیت به‌صورت Mb یا Mbit نوشته می‌شود) و برای مخفف بایت حرف بزرگ B مورد استفاده قرار می‌گیرد (مگابایت به‌صورت MB نوشته می‌شود). زمانی که سرعت مطرح می‌شود، مگابیت در ثانیه و مگابایت در ثانیه معمولا در متن‌های انگلیسی به‌صورت Mbps و MB/s قرار می‌گیرند.
تبدیل بیت به بایت
برای بهتر نشان دادن این تفاوت، از یک سناریو در دنیای واقعی استفاده می‌کنیم. فرض کنید از شرکت خدمات اینترنتی طرح ADSL با سرعت ۱۶ مگابیت در ثانیه خریداری کرده‌اید. این یعنی در بهترین شرایط ممکن، در هر ثانیه می‌توانید ۲ مگابایت را دانلود کنید. در نتیجه دانلود یک فایل ۱۰۰ مگابایتی ۵۰ ثانیه طول می‌کشد.
اندازه‌گیری با بیت

همان‌طور که گفتیم، بیت عمدتا توسط شرکت‌های خدمات اینترنتی استفاده می‌شود و بیشتر تحت عنوان «بیت ریت» از این واحد یاد می‌شود. برای بسیاری از کاربران این سؤال پیش آمده که چرا سرعت اینترنت آن‌ها به اندازه‌ی بیت ریت وعده داده شده نیست. این موضوع به تفاوت بین پهنای باند و سرعت برمی‌گردد. پهنای باند شبکه شما به حداکثر مقدار اطلاعاتی که می‌تواند در یک دوره زمانی مشخص، مانند ۱ ثانیه، انتقال دهد اشاره دارد.
از طرف دیگر، سرعت شبکه شما سرعت واقعی تبادل اطلاعات از یک سرور آنلاین به سیستم یا برعکس است. این سرعت با توجه شرکت خدمات اینترنتی، نوع ارتباطات و مکان‌ها می‌تواند تفاوت زیادی داشته باشد.
بهره‌گیری از بایت

بایت برای تقریبا تمام موارد مربوط به اندازه فایل و ذخیره‌سازی آن‌ها استفاده قرار می‌گیرد. تمام اشکال ذخیره‌سازی-از درایوهای SSD گرفته تا سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری-برحسب ظرفیت بایت بیان می‌شوند. اندازه‌گیری حجم فایل‌های موجود در سیستم شما هم مبتنی بر بایت است.
دلیل استفاده از بایت به جای بیت برای اندازه‌گیری حجم فایل‌ها، به کامپیوترهای اولیه برمی‌گردد. هر بیت می‌تواند مقدار صفر یا یک داشته باشد. وقتی با هم ترکیب می‌شوند، یک بایت را ایجاد می‌کنند که کمترین مقداری است که کامپیوتر می‌تواند بخواند و پردازش کند. سپس در این کامپیوترهای اولیه، هر بایت به یک کاراکتر متنی اختصاص داده می‌شد.
از آن زمان، فایل‌ها بسیار پیچیده‌تر شده‌اند و بایت هم دیگر یک مقدار بسیار کوچک برای اندازه‌گیری محسوب می‌شود. در نتیجه، بیشتر فایل‌های موجود در کامپیوتر حداقل یک کیلوبایت یا ۱۰۲۴ بایت هستند.
مگا، گیگا، ترا و دیگر موارد
هنگام اندازه‌گیری داده‌ها بر حسب بیت‌ها یا بایت‌ها، باید بدانید که این نام‌های پر استفاده در واقع نشان‌دهنده‌ی چه چیزی هستند؛

۱۰۲۴ کیلوبایت = ۱ مگابایت
۱۰۲۴ مگابایت = ۱ گیگابایت
۱۰۲۴ گیگابایت = ۱ ترابایت

همچنین برای خرید طرح‌های اینترنت هم بهتر است از نحوه‌ی تبدیل آن‌ها باخبر باشید تا ببینید یک طرح اینترنتی در بهترین حالت در دنیای واقعی چه سرعتی برای شما ارائه می‌کند؛

۱۶ مگابیت در ثانیه = دانلود ۲ مگابایت در ثانیه
۸ مگابیت در ثانیه = دانلود ۱ مگابایت در ثانیه
۴ مگابیت در ثانیه = دانلود ۵۱۲ کیلوبایت در ثانیه

در نهایت بار دیگر باید یادآوری کنیم که چنین سرعت‌هایی در بهترین حالت برای شما ارائه می‌شوند و با توجه به شرایط مختلف، احتمالا در نهایت با سرعت کمتری مواجه می‌شوید.

.

منبع: .