طراحی نمادهای اختصاصی گوگل مپ برای نقاط مهم گردشگری به ایران رسید

طراحی نمادهای نقاط گردشگری که از سال گذشته به‌تدریج روی نقشه‌ی گوگل قرار گرفته‌اند، اکنون به ایران رسیده است و برخی نقاط گردشگری مهم تهران روی نقشه دارای نماد (icon) ویژه‌ای شده‌اند.
به نوشته‌ی .، گوگل مپ (Google Maps) یکی از ابزارهای کاربردی برای سفر است که به گردشگران کمک می‌کند هنگام بازدید از یک منطقه به مهم‌ترین نقاط دیدنی آن سر بزنند. اما این نقاط گردشگری مهم گاهی در میان انبوه مکان‌هایی که روی نقشه دیده می‌شود، از دید کاربران پنهان می‌ماند.
گوگل راهکارهای گوناگونی را برای بهبود این شرایط ارائه داده است. از جمله هنگام کاوش یک منطقه روی نقشه، بخشی با عنوان «مکان‌های نمادین» (Iconic Places) به معرفی شناخته‌شده‌ترین نقاط گردشگری می‌پردازد. این شرکت هم‌چنین برای بسیاری از نقاط مهم دیدنی، توضیحات ویژه‌ای را در نقشه و بخش «درباره» (About) آن‌ها نشان می‌دهد.
اما . گوگل ویژگی تازه‌ای را هم به نقشه آورده است که باعث می‌شود نقاط مهم و دیدنی شهرها به صورت شاخص‌تری در گوگل مپ دیده شوند. این نشان‌ها در حقیقت یک طرح گرافیکی از شکل واقعی جاذبه‌ی گردشگری است که توسط گوگل طراحی شده است.
.نشان ویژه‌ی برج میلاد روی نقشه‌ی گوگلCredit: Google
طراحی این نمادهای ویژه‌ی نقاط گردشگری در گوگل مپ از زمان آغاز در سال گذشته به‌تدریج برای شهرهای گوناگونی در جهان انجام شده و از هفته‌های گذشته به ایران هم رسیده است. این نمادها هم‌اکنون نقاطی از جمله مجموعه‌ی میراث جهانی «کاخ گلستان»، «برج آزادی» و «برج میلاد» را دربر می‌گیرد و احتمالا در آینده شاهد نقاط گردشگری و شهرهای بیشتری با نمادهای اختصاصی روی نقشه‌ی گوگل باشیم. این نمادها در حالی به ایران می‌رسد که هنوز برای برخی دیگر از شناخته‌شده‌ترین نقاط جهان ازجمله «تاج محل» در هند دیده نمی‌شود.
به گفته‌ی . این ویژگی موجب دسترسی بهتر کاربران به جاهای مهم گردشگری و دیدنی شهرها می‌شود. علاوه بر اینکه طراحی نمادهای ویژه گامی در جهت استفاده‌ی بهتر از ویژگی «نمای زنده» (Live View) گوگل مپ است که به کاربران امکان می‌دهد هنگام مسیریابی پیاده، از واقعیت افزوده‌ (AR) برای یافتن مقصد و دسترسی آسان‌تر به نقاط دلخواه به‌ویژه مکان‌های معروف استفاده کنند. در حال حاضر با توجه به غیرفعال بودن حالت ناوبری (Navigation) گوگل مپ در ایران، امکان استفاده از ویژگی «نمای زنده» فراهم نیست.
.نمایی از نشان‌های ویژه‌ی نقاط گردشگری مادرید در گوگل مپCredit: Google
نمادهای ویژه‌ی نقاط گردشگری که در ابتدا فقط برای اندروید فعال بود، پس از مدتی به iOS هم رسید و اکنون در نسخه‌ی وب گوگل مپ هم در دسترس قرار گرفته است. در ماه‌های اخیر گوگل تغییرات جزئی و کلی زیادی را در نقشه اعمال کرده است. ازجمله قابلیت . را به نقشه آورد و . را دگرگون کرد تا با عوارض طبیعی و شهری سازگاری بیشتری داشته باشد. همچنین در هفته‌ی گذشته از ارائه‌ی تدریجی ویژگی . در شهرهای گوناگون جهان خبر داد و از . رونمایی کرد.
عکس کاور: نمایی از نمادهای ویژه‌ی گردشگری برای نقاط گردشگری مهم تهران در گوگل مپ
Credit: Google/Digikala Mag