ضروری‌ترین افزونه‌های فایرفاکس که باید از آن‌ها استفاده کنید

فایرفاکس جزو مرورگرهای پیشرو از نظر تنوع و تعداد افزونه‌ها است که روز به روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود. کاربران از این طریق می‌توانند مرورگر خود را سفارشی کرده و قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه کنند. این مرورگر به علت متن‌باز بودن، همیشه در معرض توجه توسعه‌دهنده‌گان قرار داشته و به همین علت هر سال تعداد افزونه‌های آن بیشتر از سال گذشته می‌شود.

فایرفاکس مرورگری متن‌باز و قدرتمند است که توسط موزیلا اداره می‌شود. با اینکه این مرورگر در ابتدا بین کاربران لینوکسی رواج داشت، اما با پایدارشدن مشکلات امنیتی در اینترنت اکسپلورر، به محبوب‌ترین مرورگر بین کاربران سیستم‌عامل‌های مختلف تبدیل شد. امکانات این مرورگر از قبیل امنیت، سرعت، کیفیت و قابلیت سفارشی‌سازی بسیار بالا نظر هر کاربری را به خودش جلب می‌کند. در عین حال فایرفاکس دارای افزونه‌های فراوانی است که اخیرا در نسخه‌ی ۳۵، سرویس چت تصویریِ Hello را فراهم کرده است. با وجود افزونه‌های متنوع و قابلیت‌های قوی، فایرفاکس به مرورگر محبوب کاربران ایرانی تبدیل شده است؛ در همین راستا به چند مورد از این قابلیت‌ و افزونه‌ها در این پست آموزشی خواهیم پرداخت.

اگر تا به حال افزونه‌ای را در فایرفاکس نصب نکرده‌اید، می‌توانید از منوی Tools و Add-ons افزونه‌های متنوع را اضافه کنید.

۱٫ Imagus

1-Imagus

Imagus افزونه‌ی رایج در مرورگر کروم است که به فایرفاکس نیز اضافه شده است. با استفاده از این افزونه، می‌‌توانید عکس‌های کوچک را بزرگ‌نمایی کنید؛ فقط کافی است روی عکس مکث کنید، در همین حال حاشیه‌ای دور عکس فعال شده و پنجره‌ی کوچکی مانند پاپ‌آپ برای زوم کردن عکس نمایان می‌شود. اگر نمی‌خواهید با هربار مکث کردن عکس زوم نشود، کلید ctrl را نگه‌دارید. همان‌طوری که در شکل نیز مشاهده می‌کنید، هنگام بزرگ‌نمایی لوگوی عکس نیز در بالای پاپ‌آپ نمایش داده می‌شود. موقعیت لوگو یا پاپ‌آپ را از تنظیمات Imagus می‌توانید تغییر دهید.

۲٫ Privacy Badger

2-PrivacyBadger

سایت‌های بزرگ و مطرح دنیا، معمولا نحوه استفاده کاربران از اینترنت را پیگیری می‌کنند؛ این داده‌ها بسیار مهم بوده و از طریق کوکی‌ها ردیابی و جمع‌آوری اطلاعات کاربران امکان‌پذیر است. Privacy Badger افزونه‌ی رایج برای مسدودکردنِ امکان ردیابی است. این افزونه زمانی‌که تشخیص می‌دهد سایتی اطلاعات شما را ردیابی می‌کند، آیکون خود را به رنگ قرمز تغییر خواهد داد.privacy

همان‌طوری که در عکس فوق مشاهده می‌کنید، Privacy Badger سایت گوگل‌پلاس را جزو ردیاب‌های اطلاعات شناسایی کرده و آیکون را به رنگ قرمز تغییر داده است.

۳٫ Tab Groups Helper

4-tabs

فایرفاکس در حالت پیش‌فرض هیچ افزونه‌ای برای مدیریت تب‌ها ندارد؛ اما با استفاده از Tab Groups Helper می‌توانید تب‌ها را گروه‌بندی کرده و با کلیدهای ترکیبی بین آن‌ها جابه‌جا شد. عملکرد این افزونه بر اساس تب‌های باز است که آن‌ها را دسته‌بندی می‌کند و حتی امکان اضافه کردن آن‌ها بعنوان بوک‌مارک نیز وجود دارد.

۴٫ Tab Colors

color

با استفاده از افزونه‌ی Tab Colors می‌توانید تب‌ها را توسط رنگ‌ها تفکیک کنید؛ در این حالت هم به یاد داشتن تب‌ها آسان خواهد بود و هم جابه‌جایی بین تب‌ها سریع خواهد بود.

۵٫ Open Link in Silent Tab

silent

زمانی‌که تب جدیدی را در مرورگر باز می‌کنید، محتوای وب‌سایت بطور خودکار بارگذاری می‌شود؛ مانند ویدئویی که از صدای آن متوجه می‌شوید در تبِ جدید محتوا لود شده است. با استفاده از افزونه‌ی Open Link in Silent Tab می‌توانید تب جدید را باز کنید و تا زمانی‌که به آن تب سوئیچ نکرده‌اید محتوای سایت بطور خودکار لود نشود.

 ۶٫ Tab Grenade

8-tabgrenade

یکی از بهترین راه‌های افزایش بازدهی فایرفاکس، مدیریت تب‌ها است؛ Tab Grenade تمام تب‌ها را باز کرده و از این طریق می‌توانید نگاه کلی از وب‌سایت‌های در حال اجرا داشته باشید.

 ۷٫ Fokus

9-fokus

اگر می‌خواهید فقط به قسمتی از متن تمرکز کنید، Fokus بهترین افزونه برای این منظور است. بعد از نصب، آیکون F موجود در نوار ابزار را کلید کرده و سپس متن مورد نظر را انتخاب کنید؛ در این حالت فقط متن انتخاب شده در معرض دید بوده و بقیه صفحه به رنگ مشکی در کادر قرار خواهند گرفت.

۸٫ UI Eraser

10-UI

اگر به ظاهر مرورگر، منوها و ابزارها اهمیت می‌دهید، احتمالا UI Eraser افزونه‌ی مدنظر شما خواهد بود؛ با استفاده از این افزونه فقط می‌توانید آیتم‌های ناخواسته در منوی راست‌کلیک و یا منوهای دیگر را حذف کنید و امکان اضافه کردن گزینه‌ی دیگر وجود ندارد.

۹٫ Download Plan

11-nethunter

 Download Plan کمک می‌کند تا فایل‌های قابل دانلود را در یک لیستی مجزا نگه داشته و در زمان معین آن‌ها را دانلود کند. با استفاده از گزینه‌ی Add to Plan در منوی راست‌کلیک، می‌توانید لینک دانلود را به لیست اضافه کنید؛ از قسمت تنظیمات هم می‌توانید زمان دانلود را مشخص کنید. افزونه بطور خودکار در زمان معین شده فایل‌ها را به ترتیب دانلود خواهد کرد.

12-Dplan

۱۰٫ Extension Defender

13-extension

تمامی افزونه‌هایی که نصب می‌کنیم ممکن است ایمن نباشند یا آسیب‌پذیری در آن‌ها به وجود آمده باشد؛ Extension Defender این نوع افزونه‌ها را پیدا کرده و اطلاع می‌دهد.

۱۱٫ Profilist

14-profilist

نسخه‌ی جدید گوگل کروم این امکان را می‌دهد تا بتوان بین پروفایل‌های مختلف سوئیچ کرد؛ در مرورگر فایرفاکس هم با استفاده از Profilist می‌توانید مشابه این کار را انجام دهید. از منوی اصلی می‌توانید به تمامی پروفایل‌ها دسترسی داشته باشید.

 ۱۲٫ Unsticker.me

13-unsticker

فیسبوک شکلک‌های بزرگ جدیدی را اضافه کرده که اگر برای شما اذیت‌کننده است می‌توانید توسط Unsticker.me آن‌ها را سانسور کنید. در این حالت به جای شکلک‌ها، [sticker] ارسال خواهد شد.

 

منبع : زومیت