اتفاقات مهم دنیای فناوری در سال عجیب ۲۰۲۰ چه بوده‌اند؟

آغاز سال ۲۰۲۰ با همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان و آلوده کردن میلیون‌ها نفر همراه بود که متاسفانه در این میان ۲ میلیون نفر جان خود را از دست دادند و بسیاری فشار روانی، عاطفی و مالی سنگینی را متحمل شدند؛ اما حتی این سال پر تلاطم هم نتوانست جلوی پیشرفت دنیای علم و فناوری را بگیرد. بنابراین، تصمیم گرفتیم تا نگاهی داشته باشیم به اتفاقات مهم دنیای فناوری در سال ۲۰۲۰.
با توجه به محدودیت‌هایی که ویروس کرونا در سرتاسر دنیا ایجاد کرد، نقش فناوری در زندگی بشر امروز بسیار پررنگ‌تر شد. تصور کنید این ویروس در حالی شیوع پیدا می‌کرد که اثری از اینترنت، گوشی‌‌های هوشمند، سرویس‌های استریم محتوای آنلاین، بازی‌های ویدیویی، سرویس‌های تماس تصویری و … نبود؛ در این‌صورت ما می‌ماندیم و انبوهی از کتاب و نامه و البته قرنطینه‌ای عذاب آور.
اما فناوری‌های عصر جدید فقط به سرگرمی و ارتباطات محدود نشده‌اند. در دورانی که یک ویروس بسیار کوچک به تنهایی زندگی چندین میلیارد نفر را زیر و رو کرد؛ این تکنولوژی بود که به کمک بشر آمد تا بتواند فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری را به یک سبک زندگی عادی تبدیل کند.

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژی در دهه‌های گذشته، خدمات تجاری، آموزشی و اداری که تا پیش از این به‌صورت حضوری انجام می‌شدند، با شیوه‌های آنلاین جایگزین شدند. همچنین، به لطف اینترنت و تبادل سریع اطلاعات، آگاه‌سازی مردم از روش‌های پیشگیری و انتقال ویروس کرونا بسیار سریع‌تر از قبل صورت گرفت و خوشبختانه مراجعه علمی دنیا توانستند با سرعتی بسیار بالا و در تعامل با یکدیگر در کمتر از یک سال اولین نمونه‌های واکسن‌های درمان بیماری کووید ۱۹ را به مرحله تست انسانی برسانند که در تاریخ بی‌سابقه بوده است.
برای درک بهتر مواردی که ذکر کردیم، می‌توانید ماجرای شیوع همه‌گیری آنفلوانزای اسپانیایی (آخرین همه‌گیری بزرگ دنیا پیش از کووید ۱۹ که در قرن گذشته اتفاق افتاد) را مطالعه کنید، یا خلاصه‌ای از داستان این همه‌گیری را در ایپزودهای ویژه ۱۹۱۸ استرینگ‌کست بشنوید تا درک کنید که طی یک قرن، پیشرفت علم چه کمک بزرگی برای بشر بوده است.
البته محدودیت‌ها و مشکلات دنیای فناوری در سال ۲۰۲۰ فقط به همه‌گیری کووید ۱۹ محدود نشد؛ ادامه درگیری‌های دولت ترامپ با شرکت‌های فعال در این صنعت، جنگ تجاری آمریکا با چین، محدودیت‌های ایجاد شده برای هواوی به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند و پرچم‌دار صنعت ۵G، قوانین جدید اتحادیه اروپا برای شرکت‌های فناوری و … همگی بخشی از این مشکلات بودند.
اما با وجود تمامی این مسائل، علم و تکنولوژی باز هم به راه خود ادامه دادند. در ادامه با ما همراه باشید تا به بزرگترین اتفاقات دنیای تکنولوژی در تلخ‌ترین سال قرن ۲۱ نگاهی داشته باشیم:
گوشی‌های تاشو به راه خود ادامه دادند

البته که عنوان بالا مهم‌ترین دستاورد سال گذشته میلادی نبوده و ما اتفاقات را از کوچک به بزرگ دسته‌بندی کردیم. با این حال، سال گذشته برای گوشی‌های هوشمند تاشو سال خوشایندی بود و مدل‌های بسیاری از سوی شرکت‌های مختلف معرفی شدند که نشان از اهمیت این دسته از محصولات در آینده بازار فناوری داشت.
آن‌چنان که در خبرها شنیده می‌شود، علاوه بر شرکت‌های با سابقه این صنعت مانند سامسونگ و هواوی، قرار است در سال ۲۰۲۱ برندهای جدیدی را نیز در بازار گوشی‌های تاشو شاهد باشیم.
معرفی پردازنده اپل M11

شاید اگر سال ۲۰۲۰ یک سال معمولی بود، کوچ اپل از پردازنده‌های ساخت اینتل به پردازنده‌های اختصاصی خودش می‌توانست در میان ۵ عنوان مهم سال دنیای فناوری قرار بگیرد، اما در سالی که گذشت اتفاقات مهم‌تری هم وجود داشت.
اولین نمونه‌ها از رایانه‌های مک مجهز به پردازنده M1 اپل از یکپارچگی بی‌نظیر سخت افزار و نرم افزار حکایت دارند که در اوج کاهش مصرف انرژی، عملکردی مثال‌زدنی و بی‌نقص را ارائه می‌دهد. با این حساب، می‌توان به آینده خانواده چیپ‌های اپل سیلیکون و حضور آن‌ها در سایر گجت‌های اپل نیز امیدوار بود.
ثروت‌مندان دنیای فناوری ثروت‌مندتر شدند!

اگرچه ۲۰۲۰ به‌واسطه همه‌گیری کووید ۱۹ یک بحران مالی جدید را به دنیا تحمیل کرد، اما برای ثروت‌مندان دنیای فناوری با افزایش درآمد چشمگیری همراه بود.
ایلان ماسک یکی از این افراد بود که به لطف برتری تسلا در مقابل سایر تولید کنندگان خودروهای الکتریکی، توانست به جایگاه دومین فرد ثروتمند دنیا صعود کند و به جمع اندک میلیاردرهای دنیای فناوری بپیوندد. البته نباید جف بزوس را هم از قلم انداخت که با افزایش سرمایه‌اش، همچنان جایگاه اول را در اختیار دارد.
۵G چند قدم به واقعیت نزدیک‌تر شد

سال‌ها بود که در خبرها به شبکه‌های نسل پنجم یا همان ۵G اشاره می‌شد تا اینکه بالاخره اولین شبکه‌ها بر بستر این نسل در سال ۲۰۱۸ از راه رسیدند و ۲۰۱۹ سالی بود که اکثر شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند به رونمایی از محصولات ۵G خود روی آوردند.
با رسیدن سال ۲۰۲۰، فهرست دستگاه‌های پشتیبانی کننده از این شبکه نیز طولانی‌تر شد و بالاخره اپل هم با معرفی خانواده آیفون ۱۲ به این جمع پیوست. البته اگر اتفاقات ناخوشایند این سال نبود، شاید اکنون نقاط بیشتری از جهان به این شبکه دسترسی داشتند.
مقصود ما از اتفاقات ناخوشایند این است که اگر هواوی به عنوان پیشروترین شرکت فعال در حوزه تجهیزات ۵G با محدودیت‌های ایجاد شده از سوی دولت ترامپ مواجه نمی‌شد و بازارهای بیشتری را تحت پوشش قرار می‌داد، می‌توانستیم ۵G را نیز در رتبه بالاتری از اتفاقات مهم دنیای فناوری در سال ۲۰۲۰ قرار دهیم.
آینده شاید در فضا باشد!

سالی که در کره زمین با ترس و تنش‌های فراوانی همراه بود، در تاریخ پیشرفت‌های فضایی اما بسیار امیداور کننده بود. در سال گذشته میلادی، ناسا، اسپیس ایکس و چین به موفقیت‌های بزرگی در این حوزه دست یافتند.
چین توانست با انجام ماموریت کوتاهی در سطح ماه، پس از تقریبا ۵ دهه، برای دومین بار نمونه‌هایی از این قمر نقره‌ای را به سطح زمین بیاورد. ناسا نیز یک ماموریت رباتیک جدید را در سیاره سرخ کلید زد.
اسپیس ایکس هم در همکاری با ناسا توانست با موفقیت دو فضانورد را با استفاده از راکت‌های ساخت خود به ایستگاه بین المللی فضایی بفرستد و آن‌ها را به سلامت به خاک ایالات متحده بازگرداند. پیشرفت در پروژه استارشیپ نیز از دستاوردهای دیگر کمپانی فضایی ایلان ماسک بود.
افزایش نفوذ فروشگاه‌های اینترنتی

رشد چشمگیر کسب و کارهای اینترنتی نیز از اتفاقات مهم دنیای فناوری در سال گذشته بوده است. قرنطینه، اعمال محدودیت‌های شغلی و تردد، عدم دسترسی به برخی از فروشگاه‌ها و البته ترس از ابتلا به کووید ۱۹ باعث شدند تا خرید حضوری که شاید برای بسیاری از افراد لذت‌بخش باشد، جای خود را به خریدهای تلفنی و آنلاین بدهند و بسیاری از افراد نیازهای خود، حتی خوار و بار را نیز از فروشگاه‌های اینترنتی خریداری کنند.
این اتفاق با افزایش سود این کسب‌و‌کارها نیز همراه بود و نشان داد خرید و فروش آنلاین تا چه حد می‌تواند در چنین شرایطی کاربردی باشد. البته حسن دیگر آن روشن شدن نقاط ضعف و قوت بخش تجارت الکترونیک و تلاش برای بهبود ارتقا تجربه کاربری آن بود.
محبوبیت بیشتر صنعت بازی‌های ویدیویی

در شرایطی که زندگی عادی در جریان نبوده و با وجود محدودیت‌ها، بیرون رفتن از منزل دشوار یا حتی در نقاطی ممنوع بوده است، بازی‌های ویدویی یکی از جذاب‌ترین راه‌های سرگرم شدن و گذراندن وقت بودند.
نینتندو سوییچ به دلیل ابعاد جمع‌و‌جور و قابل حمل بودنش، انتخاب بسیاری از گیمرها و کاربران عادی در سرتاسر جهان بود. همچنین، سال ۲۰۲۰ با معرفی نسل جدید کنسول‌های پلی استیشن و ایکس باکس همراه بود که مثل همیشه هیجان زیادی را با خود به همراه داشت و بحث‌های زیادی را در شبکه‌های اجتماعی به خود اختصاص داد.
به لطف افزایش تقاضا برای سیستم‌های گیمینگ، حتی نسل بعدی چیپ‌های انویدیا و AMD نیز با کمبود منابع مواجه شدند. در اواخر سال هم یکی از مورد انتظارترین عناوین سال یعنی Cyberpunk 2077 عرضه شد که همچنان یکی از اصلی‌ترین موضوعات بحث شبکه‌های اجتماعی است.
فناوری و حمایت از اعتراض به تبعیض نژادی

در سال گذشته میلادی بسیاری از نقاط جهان، به ویژه کشورهای نیم‌کره غربی، درگیر اعتراضات مردمی ضد تبعیض نژادی بودند. آتش این اعتراضات نخستین بار بازنشر ویدیوهای به قتل رسیدن جورج فلوید در آمریکا شعله‌ور شد و به تدریج دامنه آن به کشورهای دیگر نیز رسید.
اما نکته مهمی که این رویداد را به دنیای فناوری متصل می‌کند، نقش پررنگ شبکه‌های اجتماعی در این اعتراضات است. بسیاری از معترضین با استفاده از هشتگ‌ها و قابلیت‌هایی مانند پخش زنده ویدیویی سعی داشتند تا حوادث را به‌صورت لحظه‌ای پوشش دهند و به سازماندهی هم‌فکران خود در سایر نقاط بپردازند.
همچنین این‌بار بسیاری از شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری نیز در حمایت از جنبش Black Lives Matter وارد میدان شدند تا تاثیر تکنولوژی در جریان‌های اجتماعی عصر حاضر بیش از گذشته نمایان شود.
رشد اکران آنلاین و سرویس‌های استریم

اگرچه به دلیل نبود قوانین ساختارمند، حق مالکیت آثار یا همان کپی رایت به‌راحتی در کشور ما نقض می‌شود و همین مورد باعث از رونق افتادن اکران آنلاین در دوران تعطیلی سالن‌های سینما و سریال‌های ارائه شده بر بستر سرویس‌های VOD شده است، اما به لطف دوست‌داران هنر هفتم در همه‌جای دنیا اکران آنلاین و سرویس‌های استریم رونق داشتند و این موضوع حتی در مقیاس کمتر در سرویس‌های داخلی نیز دیده شده است.
حتما شما هم با ما هم‌عقیده هستید که نمی‌توان نقش کمپانی‌هایی مانند نتفلیکس، سونی، برادران وارنر و سرویس‌های استریم آن‌ها را در دنیای سرگرمی نادیده گرفت. این صنعت به‌قدری پرطرفدار و سودآور بوده که حتی کمپانی محافظ کاری مانند اپل را نیز به سمت خود جذب کرده است.
سال ۲۰۲۰ و خانه نشینی اجباری بسیاری از مردم در نقاط مختلف دنیا نیز به کمک این سرویس‌ها آمدند تا پیش از گذشته بخش زیادی از زمان بیداری افراد را به خود اختصاص دهند. نت‌فلیکس با سریال‌هایی مانند «تایگر کینگ»، «گامبی وزیر» و فصل جدید «تاج»، سرویس HBO Max با اکران فیلم‌هایی مانند «زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴» و دیزنی پلاس با سریال‌هایی مانند «Mandalorian» و اکران آنلاین فیلم «مولان»، هر یک سعی داشتند تا در این فرصت به‌وجود آمده خودی نشان دهند.
ترامپ و دنیای تکنولوژی

رابطه ترامپ با دنیای فناوری همیشه ترکیبی از عشق و نفرت بوده است. فردی که از نظر خیلی‌ها با کمک شبکه‌های اجتماعی توانست خود را تا مرحله ریاست جمهوری بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا برساند، از همان آغاز کارش با تکنولوژی که یکی از پول‌سازترین صنایع دوران فعلی است رابطه دوگانه‌ای داشت.
اعمال محدودیت‌های بیشتر بر هواوی که در سایه جنگ تجاری ترامپ با چین آغاز شده بود و حذف تجهیزات این شرکت از شبکه‌های مخابراتی آمریکا و بعضی از کشورهای غربی، قطع همکاری این کمپانی چینی با شرکای آمریکایی، عدم اجازه استفاده از فناوری‌های آمریکایی و قطع دسترسی این شرکت به بازار گوشی‌های هوشمند آمریکا بخشی از جنگ علنی ترامپ با هواوی بود که قصد داشت در سال ۲۰۲۰ عنوان بزرگترین تولید کننده گوشی‌های هوشمند در جهان را تصاحب کند.
مورد دیگر اعمال فشار بر شبکه اجتماعی تیک‌تاک و اصرار بر فروش آن به یک شرکت آمریکایی بود. این شبکه نیز مانند هواوی از سوی دولت ترامپ یک تهدید امنیتی برای آمریکا شناخته شده است. در نهایت درگیری‌های انتخاباتی ترامپ باعث شد تا فعلا درگیری با تیک‌تاک را فراموش کند.
اعمال تعرفه‌ بر کالاهای وارداتی از چین و اصرار بر خروج شرکت‌های آمریکایی از این کشور و انتقال خط تولید به خارج از آن هم از اتفاقات مهم دنیای فناوری در چند سال گذشته بوده که شرکت‌های بزرگی همچون اپل را دچار مشکل کرده است.
افزایش محبوبیت سرویس‌های ویدیو کنفرانس

در دوران قرنطینه که بسیاری از مشاغل به دورکاری روی آوردند، یکی دیگر از اتفاقات مهم دنیای فناوری این بود که سرویس‌های ویدیو کنفرانس مانند زوم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفتند. این سرویس‌ها در مدیریت جلسات کاری، ملاقات‌های تجاری، برگزاری کلاس‌های آنلاین و وبینارهای مختلف نقش مهمی داشتند.
همچنین، بسیاری از مراکز آموزشی دولتی و غیر دولتی نیز از پلتفرم‌های آنلاینی مانند Adobe Connect و BigBlueButton برای برگزاری دوره‌های آموزشی خود کمک گرفتند.
حتی بسیاری از ملاقات‌های شخصی و صمیمانه نیز به‌دلیل رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از طریق تماس تصویری و سرویس‌هایی مانند اسکایپ، زوم، واتس‌اپ و … انجام شدند. همین محبوبیت باعث شد تا بعضی از پیام‌رسان‌ها مانند تلگرام نیز ترغیب شوند تماس تصویری را به نسخه‌های جدید خود اضافه کنند.
فراگیر شدن اطلاعات غلط بر بستر شبکه‌های اجتماعی

تا به این لحظه به مزایای بسیاری از پیشرفت تکنولوژی و نقش شبکه‌های اجتماعی در سال گذشته میلادی و به‌ویژه در بحران کرونا اشاره کردیم، اما همه ما شاهد بودیم که با وجود تمامی این نکات مثبت، بسیاری از اطلاعات غلط نیز به سرعت در بستر شبکه‌‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند و مدت‌ها زمان نیاز خواهد بود تا اکثر افراد به اصل موضوع پی ببرند.
به عنوان مثال می‌توان به تئوری‌هایی مانند مقصر دانستن شبکه‌های ۵G در ایجاد ویروس کرونا اشاره کرد که سبب اعتراضات و به آتش کشیدن تجهیزات این شبکه در بعضی از کشورها شد. مورد دیگر باوری اشتباه مبنی بر ایمن بودن کودکان یا جوانان در مقابل ویروس کرونا است که با وجود رد آن از سوی منابع معتبر علمی، هنوز بسیاری از مردم عادی به اطلاعات غلط منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی اطمینان بیشتری دارند!
واکسن‌ها

در دورانی که یک بیماری باعث برهم زدن زندگی عادی مردم دنیا شده، شاید هیچ چیز مهم‌تر از کشف راهی برای درمان آن بیماری نباشد. به همین دلیل، ما پیشرفت دنیای علم و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید در تولید واکسن‌های مختلف برای درمان کووید ۱۹ را به عنوان مهم‌ترین اتفاق دنیای فناوری در سال ۲۰۲۰ در نظر گرفتیم.
واکسن‌های شرکت‌هایی مانند فایزر و مدرنا از مولکولی به نام RNA یا mRNA بهره می‌گیرند که شامل دستوراتی برای ایجاد پروتئین توسط سلول‌های بدن انسان است. هر دو این واکسن‌ها با استفاده از این ساختارها، سلول‌ها را فریب می‌دهند تا گونه بی‌آزاری از ویروس کرونا را بازسازی کنند.
در مرحله بعدی، بدن این گونه را شناسایی و کار تولید پادتن برای مبارزه با آن را آغاز می‌کند. در نهایت این پادتن می‌تواند به ایمنی دائمی شخص در مقابله با ویروس کرونا منجر شود.
این روش که بعضی آن را انقلابی در تولید واکسن می‌دانند، با کاهش زمان و هزینه توسعه واکسن‌های جدید، می‌تواند باعث تحولی در علم داروسازی شود.
در پایان، قطعا شما هم با ما هم‌عقیده هستید که ویروس کرونا نقش پررنگی در تحولات دنیای فناوری در سالی گذشت ایفا کرده است که تاثیرات آن حتی در سال‌های بعد نیز ماندگار خواهند بود.
با این وجود، امیدواریم علم با شتاب بیشتری به پیشرفت خود ادامه دهد و در سال پیش رو اتفاقات جذاب‌تری را در دنیای فناوری شاهد باشیم. نظر شما درباره مطالبی که بیان شد چیست؟ آیا موردی بود که دوست داشتید به آن اشاره شود اما در این مطلب به آن نپرداختیم؟ دیدگاه‌های خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: .