طرح هدیه نقدی در فروشگاه‌های آنلاین چیست و چه مزیت‌هایی دارد؟

سال‌ها پیش که فروشگاه‌های آنلاین تازه کارشان را شروع کرده بودند کسبه‌ی صنوف مختلف فقط گاه‌گاهی از بابت وجودشان غُر می‌زدند و برای منصرف کردن مشتری از خرید آنلاین، همیشه موضوع «اطمینان» را پیش می‌کشیدند. مدت‌ها طول کشید تا این فروشگاه‌ها با روش‌های مختلف بتوانند اعتماد مردم را جلب کرده و جای پای خود را محکم کنند. حالا کمتر می‌شنوید که کسی از بابت اطمینان، خرده‌ای به فروشگاه‌های معتبر بگیرد. فروشگاه‌های آنلاین نقاط ضعف و قوت خود را شناخته‌اند و با ارائه‌ی پیشنهادهای متنوع سعی در جذب تعداد بیشتر مشتری دارند. سعی داریم در یک مجموعه‌ی چند قسمتی و کوتاه به این پیشنهادها بپردازیم تا ببینیم فروشگاه‌های معتبر جهانی مثل آمازون چگونه توانسته‌اند به «مشتری وفادار» دست پیدا کنند. در ادامه همراه دیجی‌کالا مگ باشد.
در . از این سری به خدمت «ارسال رایگان» پرداختیم و در .، سراغ «ضمانت پس گرفتن کالا برای مدت طولانی» رفتیم. حال در این قسمت می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به یک خدمت دیگر که به جذابیت فروشگاه‌های آنلاین و به طور خرید آنلاین اضافه کرد؛ خدمتی به نام «هدیه نقدی» اما پیش از اینکه به پیدایش «هدیه نقدی» در فروشگاه‌های آنلاین بپردازیم، بگذارید ابتدا تاریخچه‌ای داشته باشیم از نوع هدیه‌ها.
از قرن ۱۸ میلادی تا به امروز
دادن هدیه به مشتریانی که خرید می‌کنند، تاریخچه‌ای بسیار قدیمی‌تر از آن‌چیزی که تصور می‌کردیم دارد. درواقع گفته می‌شود که اولین بار در قرن ۱۸ میلادی بود که این شیوه به عنوان راهی برای وفادار کردن مشتریان استفاده شد. در این زمان فروشگاه‌هایی در آمریکا وجود داشتند که به خریداران خود ژتن‌های مسی می‌دادند.

سپس در آینده اگر مشتریان دوباره به این فروشگاه‌ها می‌رفتند، می‌توانستند از محصولات جدید آن‌ها به کمک ژتن‌های مسی که داشتند خرید کنند. این روش بازاریابی تا قرن ۱۹ میلادی ادامه داشت اما حالا شکل‌های دیگری به خود گرفته است.
در سال‌های بعد و به هنگام ورود به قرن ۱۹ میلادی، کم کم کسب‌وکارها با این واقعیت آشنا شدند که دادن هدیه‌های این چنینی می‌تواند هزینه‌بر باشد. تصور کنید امروز از جایی خرید می‌کردید و ژتون مسی دریافت می‌کردید! تولید این حجم از ژتن مسی قطعا کار هزینه‌بری است و عاقلانه نیست. از همین رو آن‌ها سراغ شیوه‌های دیگر برای اعطای هدیه به خریداران خود رفتند. از دادن تمبرها گرفته تا جایزه‌هایی که درون محصولات خریداری شده قرار می‌گرفت، همگی شامل این هدیه‌هایی بودند که به خریداران داده می‌شد تا دوباره سراغ خرید از فروشنده قبلی بروند. درواقع تمام این‌ها برای ایجاد «وفاداری به برند» در مشتریان بود که می‌توانیم بگوییم نتیجه هم داده است.
این روزها حتی بانک‌هایی که کارت‌های اعتباری در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند نیز روی خریدها، درصدی از مبلغ پرداخت شده را به عنوان هدیه به حساب صاحب کارت باز می‌گردانند. در دوران کنونی، هدیه‌هایی که در ازای خرید به مشتریان داده می‌شود، آنقدر مهم هستند که . از آن به عنوان یک ویژگی مهم برای جذب کاربران به اپل کارت استفاده می‌کند!

در چند سال اخیر فروشگاه‌های آنلاین هم از این پتانسیل استفاده کرده‌اند؛ به نحوی که در دنیای دیجیتال امروز برخی فروشگاه‌ها صرفا به دلیل Cash Back یا هدیه نقدی که در ازای خرید به مشتریان می‌دهند شناخته می‌شوند. اما خب همیشه این فروشگاه‌ها نمی‌توانند به خوبی فروشگاه بزرگی مثل آمازون باشند و از طرفی آمازون هم نمی‌خواهد به این سادگی‌ها به کسی هدیه نقدی بدهد. به همین دلیل آمازون کارت‌های بانکی اعتباری مخصوص به خود را ساخته که با خرید کردن با آن کارت‌ها، به مشتریان هدیه نقدی می‌دهد. با این کار . مشتریان را در دو مرحله درگیر برند خود می‌کند تا هم مطمئن شود فاکتور وفاداری را ایجاد کرده و هم آنقدر مشتری درگیر شده که به این سادگی‌ها نمی‌گذارد برود.
بنابراین هدیه نقدی فاکتوری است مهم که می‌تواند مشتریان را به سمت یک فروشگاه جذب کرده و آن‌ها را تبدیل به مشتریانی وفادار کند. با این کار هم مشتری از فروشگاه خرید می‌کند و هم به احتمال زیاد، مبلغی که به عنوان هدیه به دست آورده را دوباره در همین فروشگاه خرج می‌کند.
در قسمت‌های بعدی این مجموعه سراغ خدمات دیگری که فروشگاه‌های آنلاین بزرگ در سراسر دنیا برای مشترکان خود در نظر گرفته‌اند خواهیم رفت. تا آن موقع به ما بگویید که اضافه شدن کدام یک از این خدمات به فروشگاه‌های آنلاین شما را به سمت آن فروشگاه جذب می‌کند؟

بیشتر بخوانید:
..